JUSSARA SILVEIRA

Desde 1989, a cantora Jussara Silveira apresenta um canto pleno de técnica e suavidade, capaz de atravessar diferentes vertentes do cancioneiro brasileiro, de Dorival Caymmi a compositores contemporâneos, como Caetano Veloso, Luiz Ariston, Zé Miguel Wisnik, Romulo Fróes, Celso Fonseca, Ronaldo Bastos, Arthur Nestrovski, Adriana Calcanhotto, Luiz Tatit e Itamar Assumpção, entre outros. Mineira de Nanuque, Jussara foi criada em Salvador, onde iniciou a carreira no Teatro Castro Alves. Nos anos 1990, seus shows em São Paulo e no Rio de Janeiro a situaram, sem demora, como uma das principais cantoras brasileiras. Marcante em sua formação artística e homenageada neste disco, Gal Costa a incluiu entre as suas três cantoras jovens favoritas, ao lado de Zélia Duncan e Maria Rita, em entrevista à Folha de S. Paulo (21/11/2004). Seus discos "Canções de Caymmi" (1998) e "Ame ou se Mande" (2011) expressam a naturalidade com que incorpora tanto o tradicional como o moderno. Além de tudo, seu canto integra matizes de origens múltiplas: Portugal, Angola, Bahia e Minas. É uma “voz carregada de sentidos, que vão se desnudando aos poucos, nas dobras entre as sílabas e suas inflexões”, como definiu Arnaldo Antunes. Mora no Rio de Janeiro.

Since 1989, the singer Jussara Silveira has delivered her singing voice marked by gentleness and technique to cross different aspects of the Brazilian songbook, from Dorival Caymmi to contemporary composers such as Caetano Veloso, Luiz Ariston, Zé Miguel Wisnik, Romulo Fróes, Celso Fonseca, Ronaldo Bastos, Arthur Nestrovski, Adriana Calcanhotto, Luiz Tatit and Itamar Assumpção, among others. Jussara was raised in Salvador, Bahia, where she began her career singing at the Castro Alves Theater. In the 1990s, her shows in São Paulo and Rio de Janeiro placed her among the leading Brazilian singers. Gal Costa included Jussara among her three favorite young singers, alongside Zélia Duncan and Maria Rita, in an interview she gave to Folha de S. Paulo (November 21, 2004). Her albums "Canções de Caymmi" (1998) and "Ame ou se Mande" (2011) reveal the ease with which she combines the traditional and the modern in her repertoire. In addition, her singing is tinged with shades of multiple origins: Portugal, Angola, and the Brazilian states of Bahia and Minas Gerais. Her voice is “charged with senses, which are gradually unveiled in the folds between syllables and their inflections," composer Arnaldo Antunes once stated. She lives in Rio de Janeiro.

OUÇA // LISTEN